Onderwijs

Het bieden van een veilige omgeving is voorwaarde voor het doorlopen van een harmonieuze sociaal-emotionele ontwikkeling. Op school bieden wij een voor deze kinderen noodzakelijk veilig pedagogisch klimaat. Hierbinnen erkennen wij de uniciteit van eenieder, tonen respect voor elkaar, bieden ruimte om een plek te vinden, leven mee, bieden een gelegenheid om (af) te reageren en reiken een structuur aan waarin onze kinderen zich op hun manier kunnen ontwikkelen.

Wij richten ons onderwijs in vanuit intercultureel perspectief, waarbij onze leerlingen kennismaken met de Nederlandse culturele waarden en normen. Wij leren de leerlingen begrip te hebben voor de verschillen die er zijn en zoeken daarbij de balans tussen de Nederlandse cultuur en (het respecteren van) andere culturen.

Het lesprogramma van de Taalklas is gericht op allereerst mondelinge taalvaardigheid, begrijpend luisteren en beginnende geletterdheid. Verder geven zij het volledige curriculum van de basisschool. Dus ook rekenen en wereldoriëntatie. De grootste aandacht gaat uit naar de mondelinge taalvaardigheid: naar anderen luisteren, deelnemen aan een gesprek, je mening kenbaar maken, een boodschap overtuigend overbrengen en een gerichte vraag om informatie stellen. Mondelinge vaardigheden zijn nodig om in de samenleving te functioneren: thuis, op school, onderweg, in een groep, in een winkel en op het werk. Bovendien is mondelinge taalvaardigheid de basis voor schriftelijke taalvaardigheid. Hoe meer woorden leerlingen kennen op jonge leeftijd, des te meer woorden zullen ze later kunnen leren.

Leerlingen leren veel nieuwe woorden als ze leren lezen. Maar dat kunnen ze alleen maar als er al een basiswoordenschat aanwezig is. Pas dan kunnen ze de betekenis van woorden uit het verhaal afleiden. Leerlingen leren woorden het beste als ze meer weten over het onderwerp.

Een tekening in een prentenboek kan hierbij helpen. Omdat voorlezen de woordenschat erg vergroot, is er veel aandacht voor interactief voorlezen. Ook uitstapjes, waarin leerlingen kennismaken met de echte situaties, zorgen ervoor dat hun woordenschat groter wordt.